Yoga

10 tips: Digitale yoga lessen volgen

Digitale yoga lessen, met deze 10 tips start je vandaag nog!

Digitale yoga lessen volgen de één zweert erbij en de ander moet nog overtuigd worden. Met yoga trainen we zowel onze fysieke- als mentale flexibiliteit, de perfecte reden om dan toch maar mee te bewegen op het ritme van de Covid-19 maatregelen en je yoga practice naar een online omgeving te verplaatsen. 

Lees mee hoe je ook via digitale yoga lessen dat heerlijke zen-gevoel kan bereiken:

1: Je digitale yoga lessen op een computer, telefoon of tablet?

Het apparaat waarop je jouw digitale yoga lessen volgt is van wezenlijk belang. Zo hebben computers, tablets en telefoons allemaal hun eigen voor- en nadelen. Check van tevoren of je jouw beeld en geluid goed kan volgen wanneer je staande-, zittende- en liggende houdingen maakt. Houd ook rekening mee met of het stabiel genoeg staat. Zo kan je hele set-up in elkaar vallen als je kat er een kopje tegen geeft. Voor de meeste mobiele apparaten kan je voor een paar euro al een fijn standaard aanschaffen.

2: Ken het online programma voordat je start.

Digitale yoga lessen kan je vaak online volgen, bijvoorbeeld via: Zoom, YouTube, Teams of live. Zorg ervoor dat je het programma al een keer gebruikt hebt voordat je start. Zo voorkom je vooraf stress en weet je hoelang je van tevoren je device op moet starten om op tijd bij de les te zijn. De meeste docenten zullen ook vragen om je geluid uit te zetten, controleer dit ook alvast en zorg ervoor dat je weet hoe je video uit zet. De ervaring leert dat we toch meer bezig zijn met hoe we er op de video uit ziet dan dat je naar binnen keert.

3: Je internetverbinding.

Veel digitale yoga lessen worden via het internet aangeboden zorg ervoor dat je bereik goed is en je jouw kids even iets anders laat doen.

4: Oplader erin!

Niets is zo irritant als halverwege je telefoon of tablet uitvalt. Gebruik een verlengsnoer met een oplader en you are good to go!

5: Zorg voor fans en elimineer afleidingen

Zorg ervoor dat je gemotiveerd wordt i.p.v. gedemotiveerd. Word je vaak gestoord door je gezin, leg hen uit dat je een uur yoga aan het doen bent. Vraag of ze jou hierbij willen helpen door positief te zijn als je klaar bent en of ze je in dat uur niet willen storen. Gebeurd dit toch, maak het bespreekbaar. Jij hebt ook echt recht op tijd voor jezelf.  

Zet daarnaast al je notificaties uit op je telefoon of het apparaat waar je je digitale yoga les op volgt. Die pop-up of dat ene geluid, leid af.

6: Creëer een fijne plek

Er zijn meer mensen die de luxe van een eigen privé yoga kamer niet hebben dan wel en die toch een thuis practice beoefenen. Dit komt doordat zij één: gewoonweg begonnen zijn met wat ze hebben en twee: dat wat zij hebben, zo prettig mogelijk hebben ingericht.
Zet bijvoorbeeld tijdelijk een plantje naast je yoga mat, steek een rustgevende geurkaars aan, pak er een kristal bij of een intentiekaart en zet jouw favoriete yogamuziek op de achtergrond aan. Dit werkt al veel meer verstillend dan naast die draaiende wasmachine te gaan staan.

7: De kracht van een yoga buddy

Wij mensen zoeken vaak antwoorden en motivaties in externe dingen. Daar willen we tijdens yoga juist vanaf, maar voordat je begint met dit te oefenen op je mat kan het nog in je voordeel werken. Spreek bijvoorbeeld af met jouw yoga vriend(in) om die ene les om 20.00 uur te volgen. Je bent misschien niet fysiek bij elkaar maar het verbindt en motiveert toch om ‘samen’ te gaan.

8: Plan je agenda

Plan je digitale yoga lessen in je agenda, precies hetzelfde als je fysieke lessen. Op deze manier ga je andere zaken ook om deze afspraak heen plannen en ben je meer bewust van jouw moment. Niets wat er dan nog tussen komt.

9: Creëer een routine

Routines houd je langer vol, besluit je dus om die ene les op woensdag te volgen probeer dit dan een aantal weken achter elkaar te doen. Zo creëer je ritme en een vast ritme zorgt weer voor een positieve flow.

10: Wees mild voor jezelf

Erken dat het volgen van digitale yoga lessen anders is dan je vertrouwde les in die heerlijke studio en dat is oké. Maak er geen ding van, schaaf je verwachtingen bij en wees tevreden met het feit dat jij die flexibele doorzetter bent die weer een yoga mogelijkheid voor zichzelf creëert.

Wachten hebben we genoeg gedaan, beweeg mee met wat er wel kan. Wees mild voor jezelf en bovendien niets doen is nog veel teleurstellender!  

Checklist:

  • Een standaard voor je tablet of telefoon
  • Verlengsnoer
  • Oplader
  • Internetverbinding
  • Yoga mat
  • Props (deken)
  • Rustgevende aankleding
  • Iedereen is op de hoogte?
  • Tijd voor me-time!  
Aankleding voor blog: digitaal yoga lessen volgen

Ik ben benieuwd: heb je wat aan deze tips gehad? En nog belangrijker: hoe was je digitale yoga les? Ik ben benieuwd!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *