Yoga

Hoe vergroot je het yoga effect?

Het yoga effect:

Voor veel mensen is dat uurtje yoga in de week het moment waarop ze alle voordelen waar ze zolang naar opzoek zijn ervaren. Maar hoe zorg je ervoor dat je het yoga effect zo lang mogelijk vast kan houden?

1. Prikkels beperken

Vaak zorgt de overgang van de zen energie in de studio naar de actieve buitenomgeving ervoor dat je de rust en kalmte snel kwijt raakt. Veel studio’s drinken daarom nog een kop thee na met elkaar, zodat je op je eigen tempo kan wennen aan de actieve ‘buitenwereld’. Met dit in gedachten raad ik aan om nog even geen muziek aan te zetten onderweg naar huis, maar (afhankelijk van hoe je reist) oortjes in te doen zodat omgevingsgeluiden minder hard binnen komen. Door het beperken van omgevingsprikkels zorg je voor een langer relaxt gevoel.

2. Telefoon weg

Ik ben echt pro telefoon en neem hem overal mee naar toe. Maar ik zie ook een gevaar in mijn telefoon, het vraagt onwijs veel discipline om niet te checken, al is het maar de tijd of het onderbewuste die mij de handeling laat uitvoeren. Daarom raad ik je aan om voordat je les begint je telefoon op vliegtuig modus te zetten. Zo komen er geen berichtjes binnen en als je dan na de les even (onbewust) checkt is er niets. Heerlijk! Zo kan je hem toch mee nemen voor nood, maar verstoort hij niet je yoga effect. 

3. Houd je aandacht erbij

Wees je bewust van jouw yoga glow na de les en wees je bewust dat het aan jou is hoelang je die glow vast houd. Kies je ervoor om je telefoon, e-mail erbij te pakken of een gesprek of discussie aan te gaan dan is hij snel verdwenen. Je kan er ook voor kiezen omdat niet te doen. Wanneer iemand na de les vriendelijk tegen je praat kan je antwoorden met een glimlach en een knikje. Het is oke om in stilte te zijn. Ook een bericht in je inbox kan wachten. Het is heel interessant om de kracht van het niet handelen (ook wel Wu Wei principe) een tijdje na de les vast te houden. Met andere woorden: Leid je leven en laat het leven jou niet leiden.

4. Mindful de zaal verlaten

Probeer eens na de les alle handelingen mindful en rustig te doen. Hiermee bedoelen we dat je je gedachtes nog zolang mogelijk laat voor wat ze zijn en je aandacht houd bij het geen je doet.

5. Houd jezelf warm na de les

Zorg voor een dikke trui of werk met verschillende laagjes zodat je je lichaam goed beschermd tegen de kou. Een grote sjaal en dikke handschoenen doen wonderen.

6. Een aansluitend thuis ritueel boost het yoga effect!

Zelf vindt ik het heerlijk om na een (avond) les mezelf extra te verwennen. Dit doe ik door lekker de badkamer in te duiken, mijn huid te scrubben, een maskertje op te doen en mijn gezicht en lichaam te cuppen. Een persoonlijke tip zou zijn: kom er achter hoe jouw ideale after retreat eruit ziet en pas dat zo vaak als je kan toe.

7. Herhaling is key

Je kan beter 4 keer in de week drie kwartier yoga beoefenen dan 2 keer in de week anderhalf uur. Het effect zit hem hier in: één, dat je vaker voor jezelf kiest en twee, dat je de batterij vol houd en het lontje niet te kort laat worden. Door vaker een practise te doen word het meer een lifestyle dan een tijdelijke training. Zoals je wellicht al weet; zorgt een lifestyle voor een langer en groter effect dan tijdelijke trainingen doen. 

8. Eet gezond en lekker

Zorg dat je na de les iets klaar hebt staan. Niets is zo fijn als gelijk aan te kunnen schuiven. Heb je trek in zoet neem dan een stuk fruit of een healthy snack.

Hopelijk helpen deze tips je om nog langer te genieten van jouw yogales. Heb je vragen stel ze gerust en daarnaast ben ik razend benieuwd of jij een after ritueel hebt, hoe hij eruit ziet en of jij nog andere tips heb om langer te kunnen genieten van jouw yoga effect?!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *